Rejsy morskie i śródlądowe, szkolenia żeglarskie, patenty i certyfikaty.

Czym się różni patent od certyfikatu? Co wybrać?

W Polsce, aby prowadzić jednostki większe niż 7,5 metra długości lub o mocy silnika większej niż 10kW (około 17KM), trzeba zdobyć odpowiednie uprawnienia. Ich potwierdzeniem jest polski patent żeglarski lub motorowodny. Obecnie patenty takie są wydawane po zdaniu państwowego egzaminu lub w procesie weryfikacji stażu przez Polski Związek Żeglarski lub Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.

Jednakże Polska jest jednym z niewielu krajów w Europie, które wymagają posiadania takich uprawnień. W większości krajów pływanie jachtami i motorówkami jest dostępne dla każdego obywatela, a szkolenia i zdobywanie dokumentów żeglarskich czy motorowodnych jest dobrowolne. Wydaje się tam certyfikaty kompetencji. Poświadczają one posiadanie umiejętności z zakresu uprawiania żeglarstwa i motorowodniactwa. Osoby, które je posiadają, mogą liczyć na zniżki przy czarterowaniu jednostek, czy zmniejszenie kaucji.

Międzynarodowe ceryfikaty wydawane przez organizację ISSA (International Sailing Schools Association) są honorowane przez wiele firm czarterowych i ubezpieczeniowych (począwszy od poziomu ISSA Inshore Skipper). W swojej działalnosci ISSA stosuje się do wytycznych zawartych w Rezolucji nr 40 Europejskiej Komisji Gospodarczej UNECE w zakresie standardu międzynarodowych certyfikatów kompetencji. Jako pierwsza wprowadziła także imię i nazwisko instruktora na certyfikacie, który poświadcza zdobycie odpowiednich kompetencji.

Certyfikaty wydawane przez prestiżową brytyjską Organizację RYA (Royal Yachting Association), są rozpoznawane praktycznie na wszystkich kontynentach i bardzo cenione. Poprzez swoją strukturę (odnawianie kwalifikacji instruktorów co kilka lat, inspekcje szkół uprawnionych do szkolenia i egzaminowania, egzaminy na wysokie stopnie) stały się kwalifikacjami uniwersalnymi oraz są wysokiej jakości.

Szczegółowe informacje o konkretnych dokumentach znajdziesz w menu po lewej stronie.

Jeśli masz wątpliwości, czy Twoje uprawnienia/certyfikaty są wystarczające, zalecamy skontaktować się z firmą czarterową, w której zamierzasz wynająć jednostkę.

By legalnie poruszać się po morzu jachtami żaglowymi, czy motorowymi wyposażonymi w radio UKF, co najmniej jedna osoba powinna posiadać uprawnienia radiooperatora bliskiego zasięgu SRC. Może to być licencja polska, jak również licencja brytyjska (szkolenie i egzamin w standardzie Royal Yachting Association lub egzamin po polsku w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej).

Żeglowanie w Chorwacji

Jeśli planujesz pływać po wodach chorwackich, zastanów się nad patentem Voditelj Brodice. Pamiętaj jednak, że jest on uznawany tylko w Chorwacji. Voditelj kat. B czyli najpopularniejszy kurs i egzamin, pozwoli Ci na czarterowanie znacznej większości dostępnych jachtów i żeglugę po przepięknym i bardzo interesującym akwenie - Morzu Adriatyckim. Ten chorwaki patent zawiera w sobie także uprawnienia radiooperatora, nie trzeba mieć więc osobnej licencji.

Polskie patenty również są uznawane w Chorwacji. Jakie uzyskujesz uprawnienia?

1. Gdy posiadasz żeglarza jachtowego

- Jachty wykorzystywane do celów prywatnych i łodzie czarterowane bez załogi
- Wody terytorialne Chorwacji, odległość do 1 mili morskiej od brzegów wysp, obowiązkowe SRC

2. Gdy posiadasz jachtowego sternika morskiego

- Jachty wykorzystywane do prywatnych celów i jachty czarterowane do 500 GT (tonaż pojemnościowy brutto)
- Wody wewnętrzne i morze terytorialne Chorwacji, cały obszar Adriatyku (przy czym żeglugę po wodach innych krajów określają przepisy danego kraju), obowiązkowe SRC

3. Gdy posiadasz kapitana jachtowego

- Jachty wykorzystywane do prywatnych celów i jachty czarterowane do 500 GT (tonaż pojemnościowy brutto)
- Bez ograniczeń jeśli chodzi o akwen (przy czym żeglugę po wodach innych krajów określają przepisy danego kraju), obowiązkowe SRC